Lutterman ademt tegels
Mark Lutterman is inmiddels de derde generatie die de scepter zwaait bij Lutterman Tegels in Den Helder. In 1947 startte zijn opa dit van oudsher tegelzetbedrijf, waarna zijn vader het stokje overnam. En zoals dat vaak gaat in een familiefirma, stond de jonge Mark hem al vanaf jonge leeftijd bij met hand- en spandiensten. In 1995 is hij officieel in het bedrijf getreden.
“Eigenlijk wilde ik journalist worden”, blikt Mark met een glimlach terug. “Na mijn HEAO stage in Kamchatka (Rusland) had ik het wel gezien op school. Ik wilde gaan werken. Mijn vader heeft mij toen gevraagd of ik een toekomst zag in zijn bedrijf. Het werk heb ik altijd leuk gevonden en het is natuurlijk een hele eer om het familiebedrijf voort te kunnen zetten. Na 1,5 jaar eerst geproefd te hebben bij een andere tegelhandel in Haarlem, was ik klaar om officieel in het bedrijf te treden.” Mark startte in de showroom en kreeg gaandeweg steeds meer managementtaken. In 2005 werd de V.O.F. gestart. Later is dit overgegaan in een B.V..
Een gouden team
Mark was op weg naar een volledige overname van Lutterman Tegels, toen zijn vader in 2016 plotseling kwam te overlijden. “Hij had mij voor die tijd goed voorbereid en ik ben nu nog meer gemotiveerd om mijn vaders nalatenschap zo goed mogelijk te runnen! Dit doe ik overigens niet alleen. Lutterman Tegels bestaat uit een vaste groep van zo’n 8 vakkundige tegelzetters met daaromheen een flexibele schil. Daarnaast is Katja Kuijper het gezicht van de showroom en fungeert Ingeborg Verhoeven sinds een jaar als mijn rechterhand, waarbij ze o.a. de projectadministratie en inkoop regelt en zorg draagt voor het klantcontact als Katja afwezig is. Samen vormen we een gouden team, dat tegels ademt.”
Hoewel Ingeborg nog niet erg lang lid is van de Lutterman-familie, voelt ze zich wel al helemaal thuis: “Het is ontzettend afwisselend werk en er komt meer kijken bij een tegel, dan je in eerste instantie zou verwachten. Ik moest echt kennis opdoen op dit gebied, maar gelukkig delen Katja en mijn andere collega’s altijd graag hun kennis en ervaring met mij.” Ingeborg komt zelf uit de mode business, waar zo’n 80% op de werkvloer werd verdiend en 20% administratief werk betrof. In deze functie is het precies andersom. “Zowel het klantcontact als de administratie vind ik ontzettend leuk om te doen. Bij Lutterman krijg ik de kans om dit te combineren en daar word ik gewoon heel blij van!”
Van advies tot oplevering
De zoektocht naar de perfecte tegel begint in de showroom bij Mandy. “Particulieren, huiseigenaren binnen nieuwbouwprojecten, bedrijven en zelfs aannemers zie ik dagelijks in de zaak. Ik help de klant niet alleen bij de keuze, ik geef ze ook advies, denk mee over praktische oplossingen en geef tips over onderhoud en schoonmaken. Op die manier weet ik zeker dat de klant jarenlang plezier heeft van de uitgekozen tegels. Dat vind ik erg belangrijk.” Nadat de klanten bij Katja hun droomtegels hebben gevonden, gaat Mark persoonlijk langs om in te meten en maakt vervolgens een offerte op maat. Ingeborg zorgt dat al het financiële werk daaromheen is geregeld. “Daarna zijn de tegelzetters aan de beurt om de ambacht te laten spreken. Echt teamwork, dus!”
Vakwerk om trots op te zijn
In de toekomst hoopt Mark nog jaren met ditzelfde team te mogen werken. “Ze zijn stuk voor stuk ontzettend betrokken, enthousiast en vakkundig. Als ik een rondje door de stad rijd, kijk ik vol trots naar het vakwerk dat we steeds weer met z’n allen leveren.” Om te voorkomen dat deze prachtige ambacht verloren zou gaan is Lutterman Tegels al jaren een leer-werkbedrijf, waar jonge mensen door het ervaren team worden opgeleid. “De aankomende jaren wil ik hier nog meer de focus op leggen.” Of daar ook zijn zoon of dochter bij behoren… “Ze zijn nog te jong om daar serieus over na te denken, maar wie weet wat de toekomst brengt. De liefde voor tegels zit nu eenmaal in ons DNA!”, besluit Mark.
Dit artikel verscheen eerder in Noordkop in Zaken